Det är fantastiskt att vi lyckats komma så långt att tjänster som Spotify lyckats slå igenom. Inte för att tekniken inte funnits där under väldigt lång tid, utan för att skivbolagen till sist gav med sig.
Frågan man kan ställa sig är om det är Spotifys förtjänst eller om Spotify bara lanserades i exakt rätt tid för att lyckas. Det har funnits en mängd andra försök till att göra exakt det samma, men utan tillstånd till skivbolagens låtar har många projekt gått i kras.
Idag är Spotify en vardag för väldigt många och det känns lite som att nya teknologier och tjänster har lättare att slå igenom än förr. Allt tack vare sociala medier och att det är så enkelt att dela med sig av de man gillar (och det man inte gillar).
Det är det där mediokra som faller lite mellan stolarna. Tjänster som är bra, men inte så pass att de får tillräckligt med uppmärksamhet.
Spotify och motsvarande tjänster kommer förmodligen bli en standard och något kommande generationer tar för givet. För dem kommer det vara ofattbart att man gick till en skivaffär och faktiskt betalade för en CD-skiva, Kassettband eller LP.
Jag kan föreställa mig barn som frågar och där föräldrar förklarar och de säger något i stil med:
– Så du menar så som man handlar mjölk?